Kuvassa taidekasvattajat ja Villähteen koulun rehtori

Villähteen peruskoulun oppilaat opettelevat keskittymistä, ilmaisutaitoja ja ryhmähenkeä taidekasvatuksen keinoin. Taustalla on Villähteen Uteliaat luokat -pilottihanke, joka tarjoaa uusia näkemyksiä oppimiseen ja opettamiseen.

Taidekasvattajat pitävät oppi- ja kerhotunteja

Taidekasvattajat ovat mukana muun muassa matematiikan, ympäristötiedon ja tekstiili- ja puukäsityön oppitunneilla koulupäivän aikana. Lisäksi kerran viikossa he pitävät myös yhteisen kerhotunnin. Taidekasvattajista jokainen on vuorollaan vetovastuussa oman taiteenalansa keinoin.

Pilotissa vahvistetaan koululaisten luovaa ja kriittistä ajattelua sekä empatia- ja vuorovaikutustaitoja taide- ja kulttuurisisältöjen avulla.  Koulupäivää täydentävät harrastustunnit tukevat koulun taide- ja kulttuurikasvatusta sekä monipuolistavat perusopetuksen oppimisympäristöjä.

Uusista oppimisen, opettamisen ja luovan ajattelun näkökulmista ovat innostuneita niin oppilaat kuin opettajatkin.

Yhdessä oppimista taiteen keinoin

Hankkeen tavoitteena on vahvistaa lasten ja nuorten luovuutta, kriittistä ajattelua, kulttuurikompetenssia sekä lisätä tietoja ja taitoja taiteesta ja kulttuuriperinnöstä. Tavoitteena on myös vahvistaa koulun toimintakulttuuria, joka tukee lasten ja nuorten harrastamista, edistää kouluviihtyvyyttä ja koulun tilojen monipuolista harrastuskäyttöä.

Uusi toimintamuoto syventää myös lastenkulttuurin ja taiteen perusopetuksen sekä koulun opettajien yhteistyötä taide- ja kulttuurialan ammattilaisten kanssa.

Taidekasvattajat laittavat itsensä peliin

Villähteen peruskoulun opettajien ja oppilaiden toiveesta taidekasvattajiksi valikoituivat Teatterikoulu Timoteista rehtori Ninni Parviainen, Taide- ja kulttuuriosuuskunta Vasteesta kuvataiteilijat Kirsi Karppinen, Nelli Penna ja Päivi Lassheikki ja Etnosaaren perkussionisti Johnson Mluge.

Heillä on vuosien kokemus koulujen kerho- ja harrastustoiminnasta. Villähteen peruskoulun taidekasvattajina he pääsevät haastamaan itsensä ja kokeilemaan erilaisia lähestymistapoja myös oppitunneilla. Suunnittelutyötä ja toteutusta tehdään tiiviisti yhdessä opettajan kanssa. Tällainen monimuotoinen opettamistapa mahdollistaa myös taidekasvattajien oman osaamisen kehittämisen.

Lapsille ja nuorille uusia elämyksiä

Hankkeen tavoitteena on mahdollistaa lapsille ja nuorille elämyksiä ja kokemuksia sekä kannustaa toimintaan mukaan kaikki lapset. Mielekkäällä tekemisellä pyritään vähentämään myös yksinäisyyttä, turvattomuutta sekä kiusaamista.

Villähteen peruskoulun rehtori Pirjo Tenhu osallistui Etnosaaren vetämä rumputuntiin. 

- Keskittyminen lapsilla oli huipussaan rumpukisan aikana, vaikka voisi kuvitella rummutuksen tuovan toisen ääripään esille. Oikeaan rytmiin ja kisan etenemiseen tulee keskittyä täysillä, yhtä paljon tulee keskittyä, kun tehdään vaikkapa matematiikan tehtäviä.

Rumpukisan alkaessa oppilaita oli mukana yhteensä 16. Kisan edetessä oppilaita tippuu kisasta yksi toisensa jälkeen ja he siirtyvät kannustusjoukkoihin soittamaan aina vain kiihtyvämpää rytmiä. Jännitys tiivistyy loppua kohden ja kaikki seuraavat tilannetta herkeämättä. Voittajaksi selviytyy Arttu, joka on silmin nähden onnellinen ja saa koko joukolta raikuvat aplodit.

Lapset kertovat, miten hanke on lyhyessä ajassa näkynyt heidän arjessa ja koulupäivissään. Atte, Akseli, Konsta, Iida ja Venla kertovat, kuinka kivaa on ollut tehdä yhdessä kaikkea erilaista kuin yleensä. 

- On tehty piirtämistä niin, että toinen on kuvaillut mitä on piirtänyt ja toinen on yrittänyt toisintaa sen. 

- On ollut myös hauskoja löllö- ja vampyyrileikkejä.

Kaikki mainitsevat ryhmähengen parantuneen ja rauhallisuuden lisääntyneen. Tehdään paljon asioita yhdessä, myös niiden kanssa jotka eivät ole ennen olleet parhaita ystäviä. 

- Nykyään kerrotaan paljon vitsejä ja nauretaan yhdessä, ennen ei ollut näin. Paljon hyvää on jo saatu aikaan, Tenhu toteaa.

Rahoitus ja hankkeen koordinointi

Villähteen Uteliaat luokat -hankkeenrahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö. Avustus myönnettiin Lastenkulttuurikeskus Efektille, jonka koordinoinnista vastaa Lahden kaupungin kulttuuripalvelut. Eri puolella Suomea toteutetaan yhteensä 17 Utelias luokka -hanketta. Lahdessa hanke toteutetaan Villähteen peruskoulussa 2.–6.-luokkalaisille, noin 160 oppilaalle lukuvuonna 2018–2019.

Hankkeeseen liittyvät tutkimukset

Pilotti liittyy saman sisältöiseen nelivuotiseen OECD:n mittavaan kansainväliseen tutkimushankkeeseen, jonka tulokset julkistetaan ensi maaliskuussa. Utelias luokka -pilottiin liittyy myös oma tutkimusosio, jonka rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö ja sen toteuttavat ministeriön toimeksiannosta Niilo Mäki Instituutti ja Helsingin yliopiston kognitiivisen aivotutkimuksen yksikkö.

Lisätietoja

Lahden kaupunki
kulttuurituottaja Sari Tuominen, p. 044 769 8648, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
kulttuuriasianpäälllikkö Matti Karhos, p. 050 387 8792, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
Villähteen peruskoulun rehtori Pirjo Tenhu, p. 040 766 1664, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Kuva: Lassi Häkkinen